XXI SemFem: Wiedza wyklęta | część druga
21st SemFem: Cursed Knowledge | part two

Punktem wyjścia do tej edycji Seminarium Feministycznego jest figura Wiedźmy reprezentująca obszary wiedzy rugowane, marginalizowane i deprecjonowane w patriarchalnej wizji świata, przedstawiającej się jako „racjonalną”, „uniwersalną”, a więc jedyną słuszną i jedyną możliwą. Ta narracja, mimo iż podlegająca ciągłej dekonstrukcji m.in. w perspektywie feministycznej, studiach nad imperializmem i kolonializmem oraz nad szeroko pojętą klasowością w społeczeństwach, wciąż determinuje charakter relacji jakie w nich zachodzą, definiuje pozycję kobiet, stosunek do mniejszości, natury i praw zwierząt. Według tego paradygmatu – wyższości gatunku ludzkiego, a konkretnie jego męskiej i białej odmiany – sformatowane zostało nasze widzenie świata, eksploatowanie naturalnych zasobów dla zysku i wygody rasy ludzkiej.

„Odkrycia geograficzne” uruchomiły zawłaszczanie i niszczenie kultur pozaeuropejskich oraz wyzysk ludzi kolorowych. A procesy czarownic skutecznie przypieczętowały uprzedmiotowienie, zniewolenie i zastraszenie kobiet jako grupy społecznej, dokonując ostatecznego rozdziału kiedyś nierozerwalnych sfer – mocy kobiecej seksualności i sacrum. System zarządzania społeczeństwami oparty na przemocy grup roszczących sobie prawo do przywilejów wobec pozostałych, dzięki będącym w jego służbie religii, filozofii, nauce, medycynie oraz sztuce, wytworzył instytucje legitymizujące i usprawiedliwiające jego działania. Nie mógłby jednak tak sprawnie i długofalowo działać, bez zarządzania wiedzą, decydowania o tym kto może w jej tworzeniu uczestniczyć, kto ma do niej dostęp, a przede wszystkim w jaki sposób jest ona konstruowana. Jaki tekst może być uważany za naukowy? Jaki rodzaj aktywności twórczej to sztuka?

Program:
1. Katarzyna Swinarska, Czarownica jako czuła opiekunka i siostra, outsiderka
2. Elka Krajewska, Zlot Pra-Matria – 19-30 września 2007 – świadectwo
3. Joanna Pawlik, Odmienna kobiecość
4. Iza Moczarna-Pasiek, Czerwony Namiot – Ćwiczenia z Krwawienia

Na zdjęciu: Katarzyna Swinarska, dokumentacja akcji zbierania pokrzyw, fot. Jarosław Czarnecki

This time, the Feminist Seminar revolves around the Witch figure. The Witch represents everything that is eliminated, marginalised and belittled in the patriarchal vision of the world, which posits itself as “rational”, “universal”, and therefore as the only right and possible vision. Although this narrative undergoes an ongoing deconstruction, for example in feminism, studies on imperialism, colonialism and broadly understood class issues in societies, it continues to determine social relations. It defines the position of women, attitudes to minorities, nature and animal rights. This paradigm of superiority of the human species, or more precisely its male and white representatives, has formatted our worldview, leading to the exploitation of natural resources for the sake of profit and comfort of the human race.

“Geographical discoveries” unleashed the appropriation and destruction of non-European cultures and the exploitation of people of colour. Witch trials effectively sealed the objectification, enslavement and intimidation of women as a social group, introducing an ultimate division between once inseparable spheres: the power of female sexuality and the sacred. The social management system based on violence perpetrated by groups claiming privilege over others, with the help of religion, philosophy, science, medicine and art at its service, created institutions that legitimise and justify its actions. However, it could not operate so effectively and for so long without knowledge management: choosing those who can participate in building it, who have access to it, and above all determining the manner of knowledge construction. What kind of texts can be deemed scientific? What kind of creative activity is art?

Programme
Katarzyna Swinarska, The Witch as a Tender Carer and Sister, an Outsider
Elka Krajewska, Pra-Matria Congress – 19–30 September 2007 – A Testimony
Joanna Pawlik, A Different Womanhood
Iza Moczarna-Pasiek, Red Tent – Exercises in Bleeding.

Image: Katarzyna Swinarska, documentation of the nettles picking action, photo by Jarosław Czarnecki

Katarzyna Swinarska, dokumentacja akcji zbierania pokrzyw, fot. Jarosław Czarnecki

„Wiedza wyklęta” | część druga
24 października 2021, w godz. 15.00-18.00
lokal_30, ul. Wilcza 29/12, Warszawa
oraz online