Transformacja w sztuce feministycznej | XXXII Seminarium Feministyczne | 23.11.2024

Termin: 23 listopada 2024
Miejsce: Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Godzina: 14:00-18:00

XXXII Seminarium Feministyczne odbędzie się w Sopocie przy okazji wystawy „Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej“. Skupimy się w nim na sztuce okresu transformacji ustrojowej w Polsce, oraz współczesnych projektach artystycznych, przyglądających się temu okresowi.

Transformacja ustrojowa to czas pełen sprzeczności. Kierunek gospodarczej transformacji – od gospodarki socjalistycznej do rynkowej – był jedynym pewnikiem. Reszta wektorów zmian rozbiegała się w różne strony.

Transformacja miała płeć i to właśnie kobiety okazały się być dziećmi zjedzonymi przez rewolucję, tracąc pracę zawodową oraz publiczny system wsparcia, który zapewniał opiekę nad dzieckiem i regulowany czas pracy. To, co uważano za przywileje w państwie socjalistycznym, w którym praca była obowiązkowa, w państwie demokratycznym i gospodarce rynkowej, okazało się dyskryminacją ze względu na płeć, stymulującą powrót do tradycyjnej formy rodziny. W kwestii praw kobiet to transformacja okazała się regresem. Debata aborcyjna była pierwszym i najbardziej radykalnym etapem kształtowania się polskiej sfery publicznej.

Po 1989 powstała feministyczna historia sztuki oraz sztuka zajmująca się problemami tożsamości, w tym tożsamości płciowej. Pojawiło się określenie gender i powstały gender studies. Z drugiej strony w niepamięć poszły osiągnięcia socjalistycznej emancypacji i socjologii. W tym czasie powstała sztuka krytyczna, która poprzez prowokacje i niekiedy przemoc pragnęła edukować społeczeństwo do wolności, demokracji i pluralizmu.

W ramach XXXII edycji SemFem chciałybyśmy skupić się na prezentacjach, które interpretują sztukę okresu transformacji z dzisiejszych perspektyw badawczych, z drugiej, na projektach które problematyzują sytuacje kobiet i innych mniejszości w burzliwym okresie zmian polityczno-ekonomicznych oraz na tych, które ukazują polityczną rolę kobiet i organizacji kobiecych w dokonywanych przekształceniach. Chcemy zapytać o to jaka transformacja dokonała się wówczas w sztuce feministycznej i o to jak patrzymy dzisiaj na sztukę feministyczna i sytuacje społeczną tamtego okresu.

Ze względu na duże zainteresowanie tematem i wielość oraz różnorodność zgłoszeń XXXII Seminarium Feministyczne będzie podzielone na dwa bloki i potrwa dłużej niż zwykle.

Zapraszamy do udziału w obydwu blokach jak również także i w jednym wybranym.

PROGRAM SEMINARIUM FEMINISTYCZNEGO:

  • I część

14:00-14:20
Mariola Balińska
Strategie artystyczne na wybranych przykładach twórczości artystek przełomu lat 80. i 90. w Gdańsku

14:20-14:40
Wiktoria Kozioł
„Jak Konopka tresowała Liberę?” O sztuce kobiet i feminizmie w magazynie „Exit. Nowa sztuka w Polsce”

14:40-15:00
Maria Sobczak
Rewolucjonistki – jeszcze bardziej „inne” i jeszcze bardziej „groźne”. (Nie)obecność kobiet przy Okrągłym Stole w pracach Marysi Lewandowskiej i Anny Baumgart

15:00-15:20
Zuzanna Janin
TRANSFORMACJA. PRAWDA. FAŁSZ. FEMINIZM. Opis transformacji i decyzji o byciu artystką, na podstawie inspiracji i realizacji prac z serii POKROWCE – Pokrowce MALEŃSTWO, DOM, CZERWONA, Bez tytułu, KĄTY, Crypto K. z 1990-1995

15:20- 15:40
Dyskusja

15:40- 16:00
Przerwa kawowa

  • II część

16:00-16:20
Monika Mamzeta
Kilka słów o nieobecności

16:20-16:40
Anna Markowska
Dlaczego czarna magia poprzedziła różową? Transformacja i czarna magia

16:40-17:00
Jakub Banasiak
O stwarzaniu sztuki feministycznej jako funkcji transformacji. Przypadek Alicji Żebrowskiej

17:00-17:20
Łucja Staszkiewicz
„When she was becoming a woman I also got back my femininity”. Pragnienie i praca płci w <malavida: moRgan & veriKami>

17:20-17:40
Dyskusja

Wstęp na wydarzenie wolny, nie obowiązują zapisy.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Wystawa Chcemy całego życia. Feminizmy w sztuce polskiej

 Czas trwania wystawy: 19 października 2024 – 31 stycznia 2025

 Partnerzy: Fundacja Artystyczna Podróż Hestii, STU ERGO Hestia S.A., STUDIO teatrgaleria, Galeria Studio Warszawa

Matronat: AICA Sekcja Polska, Stowarzyszenie Kongres Kobiet
Matronat honorowy: Ministerstwo Kultury I Dziedzictwa Narodowego
Mecenat: Arte Agitur, Dariusz Szymczak, Kolekcja Anny Pawelak, Fundacja im. Heinricha Bölla w Warszawie
Matronat medialny: Artinfo, Esopot, Prestiż Magazyn Trójmiejski, SALON, Sens, SZUM, Trójmiasto.pl TVP Kultura, Wysokie Obcasy, Zawsze Pomorze, Zwierciadło

Sfinansowano ze środków Fundacji Artystyczna Podróż Hestii
Dofinansowano ze środków Miasta Sopot